Fra 1. januar 2026 pålægges advokatvirksomheder at indhente identifikationsoplysninger for alle klienter med midler på samleklientkonto og udlevere dem til det tilknyttede pengeinstitut. Hjemlen indføres som hvidvaskloven § 38 b ved L 193 B og begrænser udvekslingen til ID-data og tilhørende dokumentation. Se lovteksten på Folketingets hjemmeside her.
Oplysningerne må ikke bruges til eller udvides med bankens sanktionsscreening under den nye bestemmelse. Banken kan dog aftaleretligt anmode om yderligere data til screening. Afgrænsningen fremgår bl.a. af svaret på udvalgsspørgsmål 14 her.
Praktiske konsekvenser
Advokatvirksomheder bør tidligt planlægge indsamling, validering og opbevaring af legitimationsdokumenter, sikre behandlingsgrundlag efter GDPR og opdatere klientonboarding og aftalevilkår. Klar rollefordeling med banken og sporbar dokumentation bliver central.
Advokatsamfundet har varslet vejledning, og branchen arbejder for ensartede processer. Indtil da bør interne kontroller og risikobaserede procedurer tilpasses, så kravene kan efterleves fra ikrafttrædelsen.