Ny dom fra Sø- og Handelsretten præciserer konsekvenserne af for sen reklamation efter CMR-loven § 38 ved køletransport. Speditøren hæftede for manglende kolli, og temperaturskaden blev anerkendt via logdata. Sagen understreger behovet for hurtig, dokumenteret reklamation.
Rettidig reklamation i CMR-transporter
Sø- og Handelsretten har taget stilling til en chokoladetransport fra Tyskland til Danmark med både bortkomst og temperaturskade. Retten fandt speditøren ansvarlig for de manglende kolli. For temperaturskaden blev modtagerens for sene reklamation efter CMR-loven § 38 afgørende for bevisbyrden: Ved forsinket reklamation gælder en formodning for, at varen var i orden ved aflevering, og det påhviler modtageren at godtgøre, at skaden opstod under befordringen.
Få adgang til hele artiklen.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Ledige stillinger
Relaterede artikler
Vis flere
Relaterede kurser
Vis flere
Relaterede jobs