EU’s netværk af forbrugerbeskyttende myndigheder (CPC) skærper fokus på markedsføring af virtuelle penge og genstande i computerspil. Når spil udbyder in-game køb for rigtige penge, er kommunikationen inde i spillet omfattet af markedsføringsreglerne, og udbydere skal kunne dokumentere overholdelse.
CPC har udsendt fælles retningslinjer og orienteret branchen. Samtidig har netværket – efter klage fra en svensk forbrugerorganisation – meddelt en spiludvikler, at flere EU-regler er overtrådt. Myndighederne præciserer bl.a., at direkte købsopfordringer til børn er forbudt, at pressionsmekanismer som tidsbegrænsede tilbud kan være ulovlige, at pris og brug af virtuel valuta skal oplyses klart for at undgå vildledning, og at spiludbydere hæfter for, at influencere tydeligt angiver kommerciel hensigt, herunder de skærpede regler ved markedsføring rettet mod børn.
Retningslinjerne opstiller minimumskrav, som spiludbydere bør indarbejde i design, vilkår og markedsføring:
- Tydelig prisangivelse og relevante oplysninger inden køb.
- Synliggørelse af priser i spillet og fravær af utilbørligt pres for at købe virtuel valuta.
- Respekt af forbrugeres fortrydelsesret ved digitale ydelser.
- Særlig beskyttelse af sårbare forbrugere, især børn.
Virksomheder bør gennemgå flows, tekster og influencer-samarbejder for at reducere risikoen for overtrædelser og grænseoverskridende håndhævelse via CPC.
Se EU-Kommissionens pressemeddelelse på ec.europa.eu.