Et nyt lovforslag gennemfører EU’s direktiv om at styrke forbrugerne i den grønne omstilling og justerer markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven og forbrugerklageloven. Forslaget skærper rammerne for miljøpåstande og bæredygtighedsmærker, udvider oplysningspligter om produkters holdbarhed og softwareopdateringer og effektiviserer behandlingen af gentagne forbrugersager.
Nye krav til markedsføring og oplysning
Markedsføringsloven udvides med særregler for brug af bæredygtighedsmærker og generiske miljøpåstande. Kravene skal forebygge vildledning og sikre dokumentation, når virksomheder kommunikerer om miljøforhold og produkters egenskaber.
Forbrugeraftaleloven reviderer §§ 8 og 17, så virksomheder før aftaleindgåelse bl.a. skal oplyse om producentens kommercielle garantier for et produkts holdbarhed. For produkter med digitale elementer, digitalt indhold og digitale tjenester skal forbrugeren desuden informeres om varigheden af gratis softwareopdateringer.
Klagesystem og ikrafttræden
Forbrugerklageloven ændres, så Nævnenes Hus og Forbrugerklagenævnet kan sammenlægge flere ensartede klager for en mere smidig proces. Tiltaget skal effektivisere sagsbehandlingen og skabe mere konsistente afgørelser.
Ændringerne til forbrugerklageloven foreslås at træde i kraft i juli 2025. Ændringerne til markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven forventes at gælde fra 27. september 2026. Detaljerne kan læses i lovforslaget på Folketingets hjemmeside: L 147. Virksomheder bør allerede nu justere kontrakter og marketingrutiner.