Et nyt lovforslag giver Digitaliseringsstyrelsen, Datatilsynet og Domstolsstyrelsen klare beføjelser til at håndhæve EU’s AI-forordning. Myndighederne kan indhente oplysninger, gennemføre kontrolbesøg, standse forbudte AI-systemer og udstede bøder. Virksomheder bør kortlægge og dokumentere deres AI-brug.
AR
SK
KA
+3
Cecillie Groth HenriksenJohan Gustav Dein
Emilie Louise Børsch
Et nyt dansk lovforslag supplerer EU’s AI-forordning og placerer tilsynet hos Digitaliseringsstyrelsen, Datatilsynet og Domstolsstyrelsen. Myndighederne får udvidede beføjelser rettet mod forbudte AI-anvendelser og kan gribe ind over for salg, markedsføring og brug.
Beføjelserne omfatter blandt andet:
- Indhentning af tekniske og øvrige oplysninger.
- Fysiske kontrolbesøg og tekniske undersøgelser.
- Påbud og midlertidige stop.
- Administrative bøder.
- Offentliggørelse af afgørelser.
Virksomheder bør dokumentere deres AI-brug, kortlægge systemer efter risikoklasser og kunne forklare beslutningslogik og datagrundlag. Ud over AI-forordningen gælder fortsat almindelige regler, herunder databeskyttelse og forbud mod forskelsbehandling.
Søgeord
GDPR, Gennemsigtighed, Dokumentationskrav, Risikostyring, Forvaltningsret, GDPR art. 6, Datatilsynet, Databeskyttelse, Governance, Bøder, AI-forordningen, GDPR art. 5, Oplysningspligt, Myndighedstilsyn, Forklarbarhed, Domstolsstyrelsen, Håndhævelse, Intern kontrol, Højrisiko AI, Digitaliseringsstyrelsen, Forskelsbehandling, Midlertidigt forbud, Påbud, Risikoklassificering, Kontrolbesøg, Offentliggørelse af afgørelser, Leverandøransvar, Markedsføring af AI, Beslutningslogik, Compliance, Tekniske undersøgelser, Forbudte AI-systemer, Datagrundlag, Eu lovgivning, Konformitetsvurdering, CE-mærkning, Importøransvar, Distributøransvar, Brugsforbud, Nationale håndhævelsesmyndigheder Ledige stillinger
Relaterede artikler
Vis flere
Relaterede kurser
Vis flere
Relaterede jobs