Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger

Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger

Nye EU-regler forbyder klimaneutralitet baseret på kompensation, og Forbrugerombudsmanden håndhæver allerede forbuddet via markedsføringsloven. Ansvar kan ramme producent, forhandler og bureauer, og fra 2026 udvides sortlisten med generiske miljøanprisninger og uautoriserede mærker.

Skærpet forbud mod klimaneutralitet og greenwashing

EU’s Empowering Consumers Directive skærper forbuddet mod vildledende miljøpåstande. Et centralt greb er, at klimaneutral eller tilsvarende udsagn baseret på klimakompensation anses for vildledende. Formålet er at forhindre, at investeringer uden for værdikæden præsenteres som reel produktneutralitet.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.