Bøde på 90.000 kroner for vildledende udsagn om solarie

Bøde på 90.000 kroner for vildledende udsagn om solarie

Riis A/S betaler 90.000 kr. i bøde for vildledende sundhedspåstande om solarier. Forbrugerombudsmanden konstaterede overtrædelser af markedsføringslovens §§ 5, 6 og 8. Fokus på unge og helbredsrisici blev tillagt skærpende vægt. En ny bødemodel ville have givet et højere beløb.

Riis A/S har accepteret en bøde på 90.000 kr. for vildledende markedsføring af solarier. I perioden december 2019–oktober 2021 anvendte virksomheden udsagn som “sund kulør” og “skånsom bruningseffekt” på YouTube, egne hjemmesider og franchisetageres Facebook-sider. Kampagnen var visuelt rettet mod unge og gav indtryk af, at solariebrug kan være led i en sund livsstil. Da Sundhedsstyrelsen fraråder solariebrug på grund af øget risiko for hudkræft, vurderede Forbrugerombudsmanden, at udsagnene var egnet til at vildlede og udgjorde en skærpende overtrædelse, fordi markedsføringen vedrørte sundhed og helbred.

Retligt lagde myndigheden vægt på markedsføringslovens § 5 om urigtige oplysninger og § 6 om udeladelse eller uklar præsentation af væsentlige oplysninger, sammenholdt med § 8 om handelspraksissens betydning for forbrugerens beslutning. Hertil kommer, at solarieloven kræver tydelig information i solcentre om, at Sundhedsstyrelsen fraråder solariebrug.

Den konkrete bøde er ikke udmålt efter den nye bødemodel, der trådte i kraft i januar 2022; en udmåling efter de nye retningslinjer ville have resulteret i et højere beløb. Sagen understreger, at sundhedspåstande i markedsføring skal være korrekte, dokumenterede og afstemt med gældende risikovurderinger.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.