Riis A/S har accepteret en bøde på 90.000 kr. for vildledende markedsføring af solarier. I perioden december 2019–oktober 2021 anvendte virksomheden udsagn som “sund kulør” og “skånsom bruningseffekt” på YouTube, egne hjemmesider og franchisetageres Facebook-sider. Kampagnen var visuelt rettet mod unge og gav indtryk af, at solariebrug kan være led i en sund livsstil. Da Sundhedsstyrelsen fraråder solariebrug på grund af øget risiko for hudkræft, vurderede Forbrugerombudsmanden, at udsagnene var egnet til at vildlede og udgjorde en skærpende overtrædelse, fordi markedsføringen vedrørte sundhed og helbred.
Retligt lagde myndigheden vægt på markedsføringslovens § 5 om urigtige oplysninger og § 6 om udeladelse eller uklar præsentation af væsentlige oplysninger, sammenholdt med § 8 om handelspraksissens betydning for forbrugerens beslutning. Hertil kommer, at solarieloven kræver tydelig information i solcentre om, at Sundhedsstyrelsen fraråder solariebrug.
Den konkrete bøde er ikke udmålt efter den nye bødemodel, der trådte i kraft i januar 2022; en udmåling efter de nye retningslinjer ville have resulteret i et højere beløb. Sagen understreger, at sundhedspåstande i markedsføring skal være korrekte, dokumenterede og afstemt med gældende risikovurderinger.