Forbrugerombudsmanden og forbrugerbeskyttende myndigheder i andre lande opfordrer mode- og tekstilindustrien til at gennemgå grøn markedsføring

Forbrugerombudsmanden og forbrugerbeskyttende myndigheder i andre lande opfordrer mode- og tekstilindustrien til at gennemgå grøn markedsføring

Forbrugerombudsmanden og ICPEN opfordrer mode- og tekstilbranchen til at gennemgå grønne påstande og sikre overholdelse af markedsføringsloven. Fokus er på vildledningsforbud, dokumentation og gennemsigtighed, og der varsles øget håndhævelse over for greenwashing i 2025.

Skærpet fokus på grønne påstande i tekstilbranchen

Forbrugerombudsmanden og en række ICPEN-myndigheder har udsendt et fælles brev til mode- og tekstilindustrien med en klar opfordring til at gennemgå miljø- og bæredygtighedspåstande. Virksomheder skal sikre, at markedsføringen er i overensstemmelse med markedsføringsloven, herunder vildledningsforbuddet, så forbrugere kan træffe velinformerede valg.

Myndighederne modtager løbende klager om greenwashing i sektoren og forventer flere håndhævelsessager i 2025. Brevet samler overordnede anbefalinger til, hvordan virksomheder kan arbejde systematisk med dokumentation og klarhed i kommunikationen. Læs den fælles henvendelse her: Joint open letter til mode- og tekstilbranchen. Forbrugerombudsmandens vejledning om miljømarkedsføring, der nu også findes på engelsk, kan læses her: Virksomheders miljømarkedsføring.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.