Forbrugerombudsmanden politianmelder tøjbutikskæden Boii Studios for at overtræde markedsføringslovens vildledningsforbud
Forbrugerombudsmanden politianmelder MASH 16 ApS for udsalgsskilte, hvor ALT og 50% blev fremhævet væsentligt større end begrænsningen. Myndigheden ser vildledningsrisiko efter markedsføringslovens §§ 5-6 og markerer krav om klare, synlige undtagelser i rabatbudskaber.

Politianmeldelse og vurdering

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt MASH 16 ApS, der driver Boii Studios, for mulig overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud. Tre butikker anvendte vinduesskilte med teksten ALT … 50%, hvor ordene ALT og 50% var markant større end teksten udsalg i butikken. Myndigheden vurderer, at udformningen kunne give indtryk af 50% rabat på alle varer, mens begrænsningen fremstod sekundær og let overses.

Når et tilbud er betinget eller begrænset, er disse vilkår væsentlige oplysninger, som hverken må udelades, skjules eller præsenteres uklart. Efter myndighedens opfattelse levede skiltningen ikke op til dette krav, hvorfor sagen er overgivet til politiet.

Retlige rammer

Markedsføringslovens § 5, stk. 1, forbyder urigtige oplysninger og dækker også tilfælde, hvor korrekte udsagn præsenteres på en vildledende måde. Efter § 6, stk. 1, må væsentlige oplysninger ikke udelades, skjules eller angives uklart. Erhvervsdrivende skal derfor kommunikere tilbud og besparelser klart og utvetydigt.

Politianmeldelsen kan medføre bøde. Sagen sender et håndhævelsessignal til detailhandlen: skriftstørrelse, placering og tydelighed af undtagelser skal stå mål med hovedbudskabet for at undgå vildledning og sikre gennemsigtig forbrugerinformation.

Relaterede artikler
Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.