Politianmeldelse og vurdering
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt MASH 16 ApS, der driver Boii Studios, for mulig overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud. Tre butikker anvendte vinduesskilte med teksten ALT … 50%, hvor ordene ALT og 50% var markant større end teksten udsalg i butikken. Myndigheden vurderer, at udformningen kunne give indtryk af 50% rabat på alle varer, mens begrænsningen fremstod sekundær og let overses.
Når et tilbud er betinget eller begrænset, er disse vilkår væsentlige oplysninger, som hverken må udelades, skjules eller præsenteres uklart. Efter myndighedens opfattelse levede skiltningen ikke op til dette krav, hvorfor sagen er overgivet til politiet.
Retlige rammer
Markedsføringslovens § 5, stk. 1, forbyder urigtige oplysninger og dækker også tilfælde, hvor korrekte udsagn præsenteres på en vildledende måde. Efter § 6, stk. 1, må væsentlige oplysninger ikke udelades, skjules eller angives uklart. Erhvervsdrivende skal derfor kommunikere tilbud og besparelser klart og utvetydigt.
Politianmeldelsen kan medføre bøde. Sagen sender et håndhævelsessignal til detailhandlen: skriftstørrelse, placering og tydelighed af undtagelser skal stå mål med hovedbudskabet for at undgå vildledning og sikre gennemsigtig forbrugerinformation.