Forbrugerombudsmanden ser flere sager, hvor digitale forretningsmodeller kolliderer med lovkrav. Reservation af beløb ved webkøb og brændstof forudsætter samtykke, og grønne udsagn skal dokumenteres. Årsberetningen fremhæver også udfordringer ved personaliserede priser og abonnementer.
Digitale løsninger kræver skærpet efterlevelse
Forbrugerombudsmanden fremhæver et voksende behov for, at virksomheder tænker lovmedholdelighed ind fra start i digitale forretningsmodeller. Sager om reservation af beløb ved webkøb og brændstof fylder, fordi midler spærres i en periode. Det er en formueretlig disposition, som forudsætter udtrykkeligt samtykke og klar information til forbrugeren.
Få adgang til hele artiklen.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Ledige stillinger