Forbrugerombudsmanden kritiserer DCC Energi for at markedsføre CO2-kompensation uden tilstrækkelig dokumentation. Sandsynlighed for undgået afskovning er ikke nok; klimaudsagn skal kunne bevises efter markedsføringsloven. Virksomheder bør beskrive støtte uden at love neutralisering.
Dokumentationskrav og vildledning
Forbrugerombudsmanden finder, at DCC Energi A/S’ markedsføring af CO2-kompensation ved skovbevarelsesprojekter ikke opfylder markedsføringslovens dokumentationskrav. Budskaber om, at alt brændstof købt med kort automatisk kompenseres, giver indtryk af fuld udligning af udledningen, men dokumentationen viser kun en sandsynlighed for, at skovrydning ville være sket uden støtte.
Få adgang til hele artiklen.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Ledige stillinger