Vildledende grønne udsagn
Forbrugerombudsmanden har indskærpet markedsføringsreglerne over for brændstofproducenten Neste efter en avisannonce for HVO100. Udsagnet “90 % mere bæredygtig på 5 minutter” blev vurderet uklart, fordi sammenligningsgrundlaget ikke fremgik, og budskabet derfor kunne vildlede forbrugerne.
Også formuleringen “bæredygtigt brændstof” blev anset for at overdrive produktets miljøfordele. Begrebet bæredygtighed dækker bredt over både klima, andre miljøpåvirkninger og sociale forhold. En klimafordel — fx lavere CO2e over livscyklussen — giver derfor ikke i sig selv grundlag for at bruge generelle bæredygtighedspåstande. Annoncens grønne farve blev tillagt betydning som et virkemiddel, der forstærkede indtrykket.
Retligt grundlag og konsekvenser
Vurderingen hviler på markedsføringslovens forbud mod vildledning, herunder §§ 5 og 6 om urigtige og uklare oplysninger samt § 8 om væsentlig forvridning af gennemsnitsforbrugerens økonomiske adfærd. Mellem erhvervsdrivende gælder et parallelt forbud i § 20. Overtrædelser kan sanktioneres med bøde, jf. § 37, stk. 3.
Efter § 13 skal erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af faktuelle påstande. Overholdelse af særregulering, som fx VE-direktivets bæredygtighedskriterier, kan ikke i sig selv dokumentere lovligheden af brede bæredygtighedsudsagn i markedsføringen.
Praktiske pejlemærker
Sagen understreger, at virksomheder bør anvende konkrete og afgrænsede klima- og miljøpåstande frem for generelle bæredygtighedsudsagn. Sammenligninger skal tydeligt identificere referenceprodukt, metode og forudsætninger.
Visuelle virkemidler som farvevalg og layout bør afstemmes, så de ikke skaber et uunderbygget grønt helhedsindtryk. Klagen, som blev rejst af Rådet for Grøn Omstilling, viser, at miljøudsagn får skærpet tilsyn, og at uklar kommunikation kan udløse indskærpelser og bøderisiko.
 
        
    
     
                                                     
                                                     
                                                     
                                                     
                        
     
                        
     
                        
     
                        
     
         
        