Glem den generelle mail – her kostede den passagererne renterne. Fordi repræsentanten sendte kravet til en ukorrekt adresse og undlod at reagere på et autosvar, fandt Borgarting lagmannsrett, at kravet ikke opfyldte rentelovens påkrav. Resultatet: intet rentetillæg og sagsomkostninger til flyselskabet.
Hvad betyder dette i praksis?
Virksomheder kan afskære rentestart, hvis de tydeligt kræver brug af en kontaktformular og ikke har samtykket til e-mail. Får modparten et autosvar, der henviser til formularen, skal der handles straks; passivitet kan blive dyr. Rådgiv klienter om kanalvalg, dokumentation og opfølgning.
Sagens kerne og resultat
To passagerer ønskede renter oven på allerede udbetalt kompensation for en forsinket flyvning. Retten lagde vægt på, at flyselskabet aldrig havde accepteret krav via den brugte adresse, og at repræsentanten forblev passiv. I LB-2023-181690 af 11. maj 2024 blev flyselskabet frifundet og tilkendt omkostninger.
Flybranchen bør tydeligt angive, hvor og hvordan krav skal indsendes, fx via kontaktformularer. Repræsentanter bør følge den anviste kanal og reagere på autosvar, der henviser til formularen. Ellers risikerer de, at renter afskæres og omkostninger pålægges.