Vestre Landsret fastslog, at udsagnet om at dansk gris er mere klimavenlig end forbrugeren typisk antager, ikke var i strid med markedsføringsloven. Derimod blev betegnelsen Klimakontrolleret gris anset for vildledende efter § 8, stk. 1. Retten afviste at nedlægge et generelt forbud mod fremtidig brug, bl.a. fordi udsagnet ikke har været anvendt siden 2021, og eventuelle nye brugssituationer skal vurderes konkret.
Retsgrundlag og bevis
Retten kvalificerede det førstnævnte som et relativt udsagn og dermed ikke en selvstændig miljøpåstand, der udløser dokumentationskrav efter § 13. I en helhedsvurdering lagde retten vægt på tilgængelig dokumentation om forbrugernes opfattelser og klimabelastningen ved forskellige animalske produkter, som samlet underbyggede udsagnet tilstrækkeligt.
Betegnelsen Klimakontrolleret gris gav derimod indtryk af en ekstern, kvalitativ kontrolordning. Da der var tale om en intern mærkning med faktuelle miljøforhold, krævedes dokumentation, også for hele anvendelsesperioden. Manglende fuld dokumentation, sammenholdt med at bæredygtighedsmærker påvirker gennemsnitsforbrugeren væsentligt, medførte, at udsagnet kunne indskrænke forbrugerens mulighed for et informeret valg, jf. § 8, stk. 1.
Perspektiver for miljømarkedsføring
Dommen bekræfter, at dokumentation skal være solid og dække hele perioden, hvor udsagn anvendes, i tråd med tidligere praksis og vejledninger. Den differentierer samtidig mellem relative og faktuelle udsagn og indikerer, at beviskravet kan variere med udsagnets karakter.
Udviklingen bør ses i lyset af kommende EU-initiativer mod greenwashing, som forventes at skærpe kravene til klarhed og dokumentation. Virksomheder bør derfor styrke compliance, substans i budskaber og styring af egne mærkningsordninger.