New rules on actions in the area of consumer protection

New rules on actions in the area of consumer protection

Ny lov implementerer EU’s regler om repræsentative søgsmål og giver kvalificerede enheder adgang til både påbud og økonomisk afhjælpning mod erhvervsdrivende. Påbud kan føres som opt‑out, mens erstatning kræver opt‑in. Forvent flere GDPR-sager og mere tredjepartsfinansiering.

En ny dansk lov, der gennemfører EU’s direktiv om repræsentative søgsmål, udvider mulighederne for kollektive forbrugerkrav. Kvalificerede myndigheder og organisationer kan nu anlægge sager mod erhvervsdrivende med både påbud og økonomisk afhjælpning i form af erstatning, prisafslag eller tilbagebetaling. Opt‑out gælder for påbudsforanstaltninger, mens økonomiske krav kræver opt‑in fra de berørte forbrugere.

Reglerne åbner for tredjepartsfinansiering af sager om økonomisk afhjælpning, hvilket kan øge både antallet og omfanget af gruppesøgsmål i Danmark og på EU‑plan. Ordningen ændrer ikke Forbrugerombudsmandens mulighed for at føre opt‑out-sager efter retsplejeloven, men adgangen har endnu ikke været anvendt. Der forventes særligt flere krav om godtgørelse for ikke‑økonomisk skade på databeskyttelsesområdet.

De nye søgsmålsmuligheder kan bruges ved overtrædelse af en bred vifte af EU-regler, herunder databeskyttelse (GDPR), produktansvar, finansielle tjenester, vildledende markedsføring, urimelige kontraktvilkår og passagerrettigheder.

Lovgrundlaget kan læses på Folketingets hjemmeside: Lovforslaget som vedtaget.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.