Transportøren frifindes i sag om temperaturskadet frossen fisk, fordi skaden ikke blev bevist at være opstået under selve transporten. Afgørelsen efter NSAB 2015 § 15, stk. 1, skærper kravene til kølekædebevis, datalogs og modtagekontrol – ellers tabes regres.

Temperaturskade uden bevist transportårsag

Frifindelsen af transportøren i TM tryggingar hf. mod Smyril Line P/F viser, at bevisbyrden for kølekædeskader ligger tungt hos vareforsikreren: Uden dokumentation for, at temperaturskaden indtraf under selve transporten, udløses intet ansvar efter NSAB 2015 § 15, stk. 1.

Sagen angik to partier frossen fisk i multimodal transport. Uden præcise logger, modtagekontrol og sammenlignelige temperaturmålinger før og efter overleveringer kan kausaliteten ikke løftes.

Virksomheder skal nu overveje kontraktklausuler om dataopbevaring, krav til temperaturlogning og adgang til besigtigelsesrapporter – ellers svækkes regresmulighederne markant.

Den nye praksis betyder i realiteten, at manglende sporbarhed kan tippe ansvaret væk fra transportøren selv ved tydelige skader. Har du faste krav til kølekædebevis i dine NSAB-baserede aftaler?

Læs dommen i Sø- og Handelsrettens domsoversigt.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.