The CJEU issues new ruling on advertising of medicinal products
EU-Domstolen præciserer, at lægemiddelreklame skal forstås bredt: Kupon- og rabatkampagner, der tilskynder til køb af ikke-receptpligtige lægemidler, er reklame, mens tiltag, der alene styrer valget af apotek, ikke er det. Nationale forbud mod gaver og kuponer kan opretholdes.

EU-Domstolen præciserer rækkevidden af begrebet reklame for lægemidler efter Direktiv 2001/83/EF. Domstolen fastslår, at reklame skal forstås bredt, men at kampagner, der kun påvirker valget af apotek, falder uden for reklamebegrebet. Til gengæld er kampagner, som via økonomiske incitamenter fremmer køb af ikke-receptpligtige lægemidler, omfattet af reglerne, fordi de kan påvirke forbruget.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Relaterede artikler
Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.