Forbrugerombudsmanden og andre forbrugerbeskyttelsesmyndigheder i ICPEN opfordrer mode- og tekstilbranchen til at gennemgå miljømarkedsføring. Myndighederne understreger, at udsagn som bæredygtig, miljøvenlig, klimaneutral og genanvendelig kun må anvendes, hvis de er korrekte, klart formulerede og tilstrækkeligt dokumenteret.
Praktiske konsekvenser
Virksomheder bør foretage en systematisk gennemgang af alle grønne anprisninger, sikre sporbar og verificerbar dokumentation (fx livscyklusvurderinger), og tydeliggøre væsentlige forbehold. Kravene følger markedsføringsloven, herunder forbuddet mod vildledning og reglerne om vildledende udeladelser, samt Forbrugerombudsmandens vejledninger.
Initiativet er led i en international håndhævelsesbølge og flugter med EU-udviklingen, herunder Kommissionens forslag til Green Claims Directive og ændringer til direktivet om urimelig handelspraksis. Forbrugerombudsmanden har allerede skærpet tilsynet med tekstilsektoren, og yderligere sager kan forventes. Læs myndighedernes materiale hos Forbrugerombudsmanden: pressemeddelelse og åbent brev fra ICPEN.