Intet påbud om at angive konkurrentens varemærke som et negativt søgeord

Intet påbud om at angive konkurrentens varemærke som et negativt søgeord

Sø- og Handelsretten fastslår, at annoncører ikke har en generel pligt til at anvende negative søgeord for at udelukke konkurrenters varemærker i Google Ads. Nord‑Smil blev fundet krænkende ved målretning mod Godt Smil, men påbud om negativ afgrænsning blev afvist.

Rettens resultat og betydning

Sø- og Handelsretten fandt, at Nord‑Smil gennem målretning af søgeord mod konkurrenten Godt Smil havde krænket varemærket og handlet i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1. Krænkelsen blev begrundet i udnyttelse af varemærkets særpræg og illoyal adfærd, jf. varemærkelovens § 4, jf. § 3.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.