Østre Landsret slog fast, at en udlejers ophævelse stod ved magt, da lejere nægtede adgang til besigtigelse – selv om de selv havde anmeldt skimmelsvamp. Den nye praksis betyder, at lejere ikke kan bestemme, hvilke repræsentanter udlejer må medtage, når adgangen er saglig, varslet korrekt og ikke af uvæsentlig betydning.
Hvad betyder dette i praksis?
Virksomheder skal nu overveje at dokumentere adgangsforsøg minutiøst: foreslå flere datoer, angive formål, deltagere og frister, og reagere hurtigt på betingelser fra lejeren. Lejere har medvirkenspligt. Afvises adgang på dagen, kan det udgøre væsentlig misligholdelse og bære en ophævelse samt efterfølgende udsættelse.
I januar 2024 klagede lejerne over vandindtrængning og skimmelsvamp. Viceværten forsøgte gentagne gange at aftale besigtigelse. Da svar udeblev, varslede udlejer 13. maj adgang og foreslog fem datoer. Lejerne valgte 18. juni, men krævede udelukkelse af viceværten. Dagen før krævede de yderligere bekræftelse; næste morgen blev der bekræftet.
Fogedretten anerkendte korrekt varsel og saglig adgang, men fandt udsættelse betænkelig. Retten lagde vægt på lang tilknytning til boligen siden 1989, udlejers kendskab til vandindtrængning allerede ved kontrakten i marts 2023 og den ene lejers utryghed ved viceværten.
Landsretten ændrede. Udlejer havde forsøgt aftale to gange efter klagen, varslet flere tidspunkter og fik ikke adgang før ophævelsen. Adgangen var ikke bagatel, fristen var rimelig, og ophævelsen var berettiget. Sagen blev hjemvist til fortsat behandling i fogedretten. Kendelsen er optrykt i TBB 2025.166 Ø.
Rådgiver du udlejere? Sørg for skriftlig dokumentation af alle kontaktforsøg, præcis adgangsvarsling og begrundelse for deltagere som vicevært og advokat. Representerer du lejere, så tillad besigtigelse og tag egen sagkyndig med; ellers risikerer du ophævelse, erstatningskrav og hurtig udsættelsesforretning.