Sø- og Handelsretten fastslår, at brug af standardfuldmagter til at opsige konkurrenters kundeaftaler strider mod god markedsføringsskik efter markedsføringsloven § 3. Den krænkede virksomhed fik vederlag og erstatning, og dommen skærper kravene til loyale kundeskifteprocesser i B2B-markedet.
Sø- og Handelsretten fastslog, at brug af standardfuldmagter til at opsige en konkurrents kundeaftaler er i strid med god markedsføringsskik efter markedsføringsloven § 3. Fremgangsmåden blev anset for illoyal, og den krænkede virksomhed blev tilkendt vederlag og erstatning.
Afgørelsen tydeliggør, at kundeskifte via generelle fuldmagter kræver klar og specifik bemyndigelse samt transparent kommunikation over for kunderne. Virksomheder bør sikre dokumenterede samtykker, præcise fuldmagter og loyale processer ved opsigelse og overtagelse af kontrakter i B2B-forhold.
Dommen kan læses på Sø- og Handelsrettens domsoversigt: BS-3768/2022-SHR.
Søgeord
Aftaleret,
Bevisbyrde,
Fuldmagt,
Retspraksis,
Erstatningsansvar,
Vederlag,
Markedsføringsloven,
Domstolene,
Erstatningsopgørelse,
Markedsføringsloven § 3,
Sø og Handelsretten,
God markedsføringsskik,
God erhvervsskik,
Handelspraksis,
Erhvervsdrivende,
Aggressiv handelspraksis,
Kommerciel kommunikation,
Ansvarsvurdering,
Forbud mod vildledning,
Erhvervsforhold,
Kontraktret,
Markedsføringsret,
Vildledende handlinger,
Fuldmagtsforhold,
Loyal markedsføring,
Skadegørende handling,
Kundeloyalitet,
Illoyal konkurrence,
Kundeskifte,
B2B markedsføring,
Kundeanskaffelse,
Retsbrud,
Markedsret,
Opsigelse af aftale,
Standardfuldmagt,
BS-3768/2022-SHR,
Ophør af kontrakt,
Erstatning efter markedsføringsloven,
Civilretlig dom,
Forretningsmetoder
Ledige stillinger