Forbrugerombudsmanden fastslår, at det er vildledende at markedsføre genanvendt plast som genbrugsplast. Aqua d’Or fik indskærpet reglerne, og CO2-sammenligninger med ny plast blev kritiseret. Afgørelsen skærper kravene til dokumentation og præcise miljøudsagn efter markedsføringsloven.
Vildledende miljøudsagn
Forbrugerombudsmanden fastslår, at Aqua d’Ors udsagn om, at flasker var lavet af genbrugsplast, var vildledende, fordi der reelt var tale om genanvendt plast. Formuleringen skabte indtryk af rengjorte og genbrugte flasker, selv om plasten var omsmeltet og genproduceret. Det fordrejede vurderingen af miljøbelastningen, som ofte er højere ved genanvendelse end ved egentligt genbrug. Efter høring ændrede virksomheden sin markedsføring.
Få adgang til hele artiklen.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Ledige stillinger