Der er forskel på genbrugs- og genanvendt plast

Der er forskel på genbrugs- og genanvendt plast

Forbrugerombudsmanden fastslår, at det er vildledende at markedsføre genanvendt plast som genbrugsplast. Aqua d’Or fik indskærpet reglerne, og CO2-sammenligninger med ny plast blev kritiseret. Afgørelsen skærper kravene til dokumentation og præcise miljøudsagn efter markedsføringsloven.

Vildledende miljøudsagn

Forbrugerombudsmanden fastslår, at Aqua d’Ors udsagn om, at flasker var lavet af genbrugsplast, var vildledende, fordi der reelt var tale om genanvendt plast. Formuleringen skabte indtryk af rengjorte og genbrugte flasker, selv om plasten var omsmeltet og genproduceret. Det fordrejede vurderingen af miljøbelastningen, som ofte er højere ved genanvendelse end ved egentligt genbrug. Efter høring ændrede virksomheden sin markedsføring.

Myndigheden fandt også andre miljøudsagn på hjemmesiden vildledende, blandt andet en påstand om reduktion af CO2-udledning sammenlignet med ny plast. Sammenligningen blev anset for irrelevant, fordi en stor del af markedets flasker indgår i retursystemet og ikke udelukkende består af ny plast, og udsagnet kunne påvirke forbrugernes valg.

Retligt grundlag og konsekvenser

Vurderingen er baseret på markedsføringsloven § 5, sammenholdt med § 8, som forbyder vildledende markedsføring og kræver, at praksis er egnet til at få forbrugere til at træffe en beslutning, de ellers ikke ville tage. Overtrædelse kan straffes med bøde efter § 37. Efter § 13 skal virksomheder kunne dokumentere rigtigheden af faktuelle oplysninger.

Virksomheder bør sikre compliance med miljømarkedsføring ved at bruge korrekte termer (genbrug kontra genanvendelse), undgå irrelevante sammenligninger, opbevare robust dokumentation og tilpasse etiketter og digitale kanaler. For yderligere vejledning henviser Forbrugerombudsmanden til sin officielle vejledning om miljømæssige og etiske påstande på forbrugerombudsmanden.dk.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.