Forbrugerombudsmanden har politianmeldt et flyselskab for vildledende bæredygtighedsudsagn i en radioreklame fra 2023. Myndigheden vurderer, at formuleringer om et “stort skridt” mod mere bæredygtig flyvning og om, at billetter indeholder “en del” bæredygtigt flybrændstof, overdrev de reelle klimaeffekter.
Vurderingen bygger bl.a. på, at tilsætningen af bæredygtigt flybrændstof kun udgjorde en begrænset andel, som ikke svarede til det indtryk, reklamen gav. Forbrugere må ikke ledes til at tro, at et tiltag har større effekt, end der er belæg for, særligt når udsagnene kan påvirke valg af udbyder.
Retsgrundlag
Markedsføringslovens § 5 forbyder urigtige eller på anden måde vildledende oplysninger, og § 6 forbyder udeladelse eller uklar præsentation af væsentlige oplysninger. Efter § 13 skal faktuelle udsagn kunne dokumenteres. Hvis udsagnene er egnet til at påvirke forbrugerens transaktionsbeslutning, kan der idømmes bøde efter § 37, stk. 3.
Begrebet bæredygtigt flybrændstof anvendes i EU’s ReFuelEU Aviation-forordning, men EU-reguleringen giver ikke hjemmel til at anvende vildledende grønne påstande. Nationale regler om vildledning og dokumentation gælder uændret.
Konsekvenser for virksomheder
Virksomheder bør udvise særlig omhu ved miljø- og klimarelaterede udsagn: kvantificer effekter, undgå vage superlativer og oplys tydeligt om forudsætninger og begrænsninger. Al kommunikation skal understøttes af robust dokumentation.
Sagen signalerer et skærpet håndhævelsesniveau over for grøn markedsføring, også i sektorer under EU-specialregulering. Mangelfulde eller overdrevne bæredygtighedsudsagn kan udløse politianmeldelse, bøder og compliance-krav til interne processer og godkendelsesflows.