New regulation on the use of environmental claims etc. to combat greenwashing
Nye ændringer af markedsføringsloven skærper kravene til miljøpåstande, udvider sortlisten og begrænser brugen af sustainability labels uden uafhængig certificering. Virksomheder skal kunne dokumentere fremtidige miljøløfter og undgå klimaneutralitet baseret på kompensation.

Folketinget forbereder målrettede ændringer af markedsføringsloven for at dæmme op for greenwashing. Lovforslaget indfører nye definitioner af miljøpåstande og generiske miljøpåstande, udvider sortlisten i bilag 1 og skærper dokumentationskravene, herunder ved udsagn om fremtidig miljøpræstation. Reglerne supplerer den generelle forbudslinje mod vildledning og vil knytte an til kommende EU-krav om grønne påstande.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Relaterede artikler
Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.