En dom idømmer en dansk virksomhed en betydelig bøde for udokumenterede bæredygtighedspåstande. Afgørelsen skærper praksis for grøn markedsføring og anvender en omsætningsbaseret bødemodel. Samtidig implementeres EU-direktiv 2024/825 med klare forbud mod generiske miljøudsagn uden dokumentation.
En dansk virksomhed er blevet idømt en bøde på 140.000 kr. for at anvende udokumenterede bæredygtighedsudsagn i markedsføringen af blandt andet drikkeflasker. Retten fandt, at generiske påstande som “bæredygtig” og “god for planeten” var vildledende efter markedsføringsloven, og fastsatte bøden efter den skærpede, omsætningsbaserede model.
Få adgang til hele artiklen.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Ledige stillinger