Nylig dom markerer en skærpet praksis for brugen af miljø- og bæredygtighedsudsagn

Nylig dom markerer en skærpet praksis for brugen af miljø- og bæredygtighedsudsagn

En dom idømmer en dansk virksomhed en betydelig bøde for udokumenterede bæredygtighedspåstande. Afgørelsen skærper praksis for grøn markedsføring og anvender en omsætningsbaseret bødemodel. Samtidig implementeres EU-direktiv 2024/825 med klare forbud mod generiske miljøudsagn uden dokumentation.

En dansk virksomhed er blevet idømt en bøde på 140.000 kr. for at anvende udokumenterede bæredygtighedsudsagn i markedsføringen af blandt andet drikkeflasker. Retten fandt, at generiske påstande som “bæredygtig” og “god for planeten” var vildledende efter markedsføringsloven, og fastsatte bøden efter den skærpede, omsætningsbaserede model.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.