Byretsdom og bøder
Københavns Byret har afsagt dom i en sag om aggressivt telefonsalg, rejst efter politianmeldelser fra Forbrugerombudsmanden. Retten idømte SalesGroup ApS en bøde på 1 mio. kr. for 88 uanmodede opkald og vildledning af 62 forbrugere, bl.a. ved at give indtryk af uvildig analyse. Salescorp Denmark ApS fik 100.000 kr. for 27 uanmodede opkald og urigtige påstande om besparelser.
Velkommen A/S blev frifundet for det ulovlige telefonsalg begået af de eksterne callcentre, men fik en bøde på 5.000 kr. for et vildledende udsagn på Trustpilot om Forbrugerombudsmandens sagsbehandling. Bravour.nu ApS blev frifundet, og Mondayy Ltd indgik ikke, da selskabet var tvangsopløst. Forbrugerombudsmanden vil nærlæse dommen og overveje anke.
Retligt grundlag og konsekvenser
Retten fandt grove overtrædelser af forbrugeraftalelovens § 4 om forbud mod uanmodede telefoniske henvendelser samt § 5 om, at aftaler indgået efter ulovlige opkald ikke binder forbrugeren. Dertil kom overtrædelser af markedsføringslovens § 5 og § 6, jf. § 8, om vildledning ved urigtige eller udeladte væsentlige oplysninger.
Dommen skærper kravet om dokumenteret, udtrykkeligt samtykke til opkald, kontrol af salgsscripts og effektivt tilsyn med eksterne bureauer. Virksomheder bør kunne dokumentere samtykke og faktuelt grundlag for udsagn om pris og besparelser. Overtrædelser kan udløse betydelige bøder, også ved brug af tredjemand, og offentlige udsagn i anmeldelser kan falde ind under markedsføringsloven.