Det skal I vide om konkurrencer på SoMe

Det skal I vide om konkurrencer på SoMe

Krav om tagging eller deling i SoMe-konkurrencer kan udgøre spam i strid med markedsføringsloven. Virksomheder må kun sende markedsføring med forudgående, informeret og aktivt samtykke. Sørg for tydelige konkurrencevilkår og undgå at gøre deltagelse afhængig af markedsføringssamtykke.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at konkurrencer på sociale medier kan overtræde spamforbuddet, hvis deltagelse betinges af, at brugere tagger venner eller deler opslag. Notifikationer udløst af sådanne krav kan anses som uanmodet markedsføring efter markedsføringsloven, der kræver forudgående samtykke.

Ønsker virksomheden at indhente samtykke i en konkurrence, skal det være informeret, specifikt, frivilligt og aktivt. Forhåndsafkrydsede felter må ikke anvendes, og deltagerne skal vide, hvem der er afsender, formålet med kommunikationen samt at samtykket kan trækkes tilbage. Vilkår for konkurrencen bør være klare og synlige, herunder periode, præmie, udvælgelse og kontakt af vindere.

Undgå at koble deltagelse sammen med markedsføringssamtykke, da det kan underminere frivilligheden. Overhold samtidig databeskyttelsesreglerne, herunder behandlingsgrundlag, dataminimering og oplysningspligt. Manglende efterlevelse kan føre til påbud, sanktioner og omdømmerisiko.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.