Forbrugerombudsmanden vurderer, at konkurrencer på sociale medier kan overtræde spamforbuddet, hvis deltagelse betinges af, at brugere tagger venner eller deler opslag. Notifikationer udløst af sådanne krav kan anses som uanmodet markedsføring efter markedsføringsloven, der kræver forudgående samtykke.
Ønsker virksomheden at indhente samtykke i en konkurrence, skal det være informeret, specifikt, frivilligt og aktivt. Forhåndsafkrydsede felter må ikke anvendes, og deltagerne skal vide, hvem der er afsender, formålet med kommunikationen samt at samtykket kan trækkes tilbage. Vilkår for konkurrencen bør være klare og synlige, herunder periode, præmie, udvælgelse og kontakt af vindere.
Undgå at koble deltagelse sammen med markedsføringssamtykke, da det kan underminere frivilligheden. Overhold samtidig databeskyttelsesreglerne, herunder behandlingsgrundlag, dataminimering og oplysningspligt. Manglende efterlevelse kan føre til påbud, sanktioner og omdømmerisiko.