Varemærkekrænkelse

Varemærkekrænkelse

Sø- og Handelsretten fastslog, at konkurrenters brug af Godt Smil som søgeord og i Google-annoncer udgjorde varemærkekrænkelse. Erstatning, godtgørelse og vederlag blev fastsat skønsmæssigt på et lavere niveau. Forbuddet blev kun delvist givet, og krav om negativ søgeordsafgrænsning blev afvist.

Sø- og Handelsretten fandt, at Nord‑Smil-selskaberne krænkede GODT SMILs varemærker ved at anvende betegnelsen som søgeord og i Google‑annoncer. Retten tilkendte skønsmæssig erstatning, godtgørelse og rimeligt vederlag på et betydeligt lavere niveau end krævet. Forbud blev kun delvist imødekommet, mens påstand om påbud om negativ søgeordsafgrænsning blev afvist. Dommen understreger, at brug af konkurrentens kendetegn i søgeordsannoncer er erhvervsmæssig brug, kan skabe forvekslingsrisiko, og at sanktioner og påbuds omfang beror på proportionalitet og det konkrete annonceindhold.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.