Sø- og Handelsretten pålagde Spritfabrikken Danmark ApS og Premium Production ApS forbud og påbud mod brug af en etiket til et kaffelikørprodukt. Retten vurderede, at etiketdesignet skabte en utilbørlig tilnærmelse til det markedsledende produkt og dermed udgjorde illoyal markedsforstyrrelse med henblik på at ride med på andres markedsføringsindsats og indarbejdede kendskab.
Afgørelsen illustrerer, at lookalike-emballager og produktudstyr kan rammes af generalklausulen om god markedsføringsskik, selv uden registrerede rettigheder. Hvor der foreligger forvekslingsnære elementer og parasitær udnyttelse, kan der meddeles forbud og påbud som effektivt retsmiddel. Virksomheder bør derfor dokumentere særpræg, indarbejdelse og risiko for forveksling i lignende sager.
Læs dommen via Sø- og Handelsrettens domsoversigt på domstol.dk: BS-26618/2023-SHR.