Sø- og Handelsretten har nedlagt forbud og påbud mod brug af en etiket på en kaffelikør, fordi designet udnyttede det indarbejdede kendskab til et markedsledende produkt. Retten fandt illoyal markedsforstyrrelse og slog fast, at lookalikes kan udløse forbud efter markedsføringsloven.

Sø- og Handelsretten pålagde Spritfabrikken Danmark ApS og Premium Production ApS forbud og påbud mod brug af en etiket til et kaffelikørprodukt. Retten vurderede, at etiketdesignet skabte en utilbørlig tilnærmelse til det markedsledende produkt og dermed udgjorde illoyal markedsforstyrrelse med henblik på at ride med på andres markedsføringsindsats og indarbejdede kendskab.

Afgørelsen illustrerer, at lookalike-emballager og produktudstyr kan rammes af generalklausulen om god markedsføringsskik, selv uden registrerede rettigheder. Hvor der foreligger forvekslingsnære elementer og parasitær udnyttelse, kan der meddeles forbud og påbud som effektivt retsmiddel. Virksomheder bør derfor dokumentere særpræg, indarbejdelse og risiko for forveksling i lignende sager.

Læs dommen via Sø- og Handelsrettens domsoversigt på domstol.dk: BS-26618/2023-SHR.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.