Fratrædelseskommunikation kræver stram dataminimering og tydeligt retsgrundlag. Gennemgang af GDPR-regler, forskellen på interne og eksterne udmeldinger samt Bornholm-dommen om ulovlig deling af strafbare forhold. Konkrete tiltag hjælper arbejdsgivere til dokumenteret, risikominimeret praksis.
Ved medarbejderfratrædelser skal virksomheder balancere informationsbehov med GDPR. Kun nødvendige og proportionale oplysninger må deles, og der skal være gyldigt behandlingsgrundlag. Faglige organisationer rejser oftere krav, og bøder er en reel risiko. Hovedreglen er at kommunikere snævert, målrettet og neutralt uden årsager, medmindre de er ufarlige og saglige. Følsomme forhold og strafbare forhold kræver særlige hensyn og udelades som udgangspunkt.
Få adgang til hele artiklen.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Ledige stillinger
Relaterede artikler
Vis flere
Relaterede kurser
Vis flere
Relaterede jobs