Fra 1. januar 2025 er reglerne i ligestillingsloven og ligebehandlingsloven forenklet. Pligten for offentlige myndigheder til at udarbejde ligestillingsredegørelser bortfalder, og kravene om måltal og politikker for kønssammensætning i bestyrelser målrettes institutioner med mindst 50 ansatte. Pligten til at fremme ligestilling består fortsat efter ligestillingslov § 4.
Afskaffelse af ligestillingsredegørelser
Tidligere skulle offentlige institutioner hvert tredje år redegøre for deres arbejde med ligestilling. Denne særskilte rapportering er ophævet for at reducere dobbeltarbejde i forhold til øvrige indberetninger om køn i ledelse og på personaleområdet.
Afskaffelsen ændrer ikke på det materielle ansvar. Myndigheder og institutioner skal fortsat arbejde aktivt med ligestilling og kunne dokumentere indsatsen gennem eksisterende styrings- og rapporteringskanaler, når det er relevant.
Krav til kønssammensætning i bestyrelser
Ligestillingslovens § 11, stk. 1-2, fastholder målet om en ligelig fordeling af kvinder og mænd i øverste ledelsesorganer i statslige virksomheder og visse kommunale fællesskaber. Lovændringen indfører en bagatelgrænse, så alene enheder med mindst 50 medarbejdere er omfattet.
Enheder under grænsen fritages dermed for at fastsætte måltal og politikker for kønssammensætning. Hensigten er at lette administrationen, uden at ændre på den overordnede målsætning om bred repræsentation i ledelsen.
Indberetning og praktiske konsekvenser
Institutioner, der fortsat er omfattet, skal fremover indberette måltal efter ligestillingsloven hvert andet år i stedet for årligt. Det kræver justering af interne årshjul, rapporteringsprocesser og governance-dokumenter.
Offentlige arbejdsgivere bør afklare, om de ligger over eller under medarbejdergrænsen, og opdatere politikker og bestyrelsesprocedurer i overensstemmelse hermed. Forpligtelser efter ligebehandlingsloven i relation til ansættelse og arbejdsvilkår er uændrede.