Selvskabt arbejdsmangel udløste godtgørelse
Afskedigelsesnævnet fandt en opsigelse af en kliniksekretær usaglig. Medarbejderen blev afskediget på sin første dag efter sygefravær, mens arbejdsgiveren begrundede beslutningen med omstrukturering og overkapacitet. Nævnet lagde vægt på, at arbejdsgiveren under fraværet havde ansat en ny sekretær i en stilling, der overlappede væsentligt med den opsagte medarbejders opgaver, og at den påberåbte arbejdsmangel dermed var selvskabt.
Nævnet bemærkede desuden, at opsigelsen også blev begrundet i sygefraværet og medarbejderens sociale adfærd. Da sygefraværet kunne henføres til et konkret møde og den generelle omgangstone på arbejdspladsen, talte det skærpende imod arbejdsgiveren. Opsigelsen blev derfor anset for urimelig og ikke sagligt begrundet efter Hovedaftalen § 6, stk. 2, litra e, og arbejdsgiveren blev pålagt at betale 125.000 kr. i godtgørelse.
Hvad bør arbejdsgivere gøre?
Afgørelsen understreger, at nyansættelser under fravær skal vurderes kritisk og dokumenteres, hvis de efterfølgende bruges som grundlag for personalereduktion. Arbejdsgivere bør sikre et reelt og dokumenterbart driftsmæssigt behov, overveje alternativer og gennemføre en fair tilbagevenden efter sygdom.
Når sygdom relaterer sig til forhold på arbejdspladsen, forhøjes kravene til saglighed og bevis. Kendelsen tydeliggør bevisbyrden og nødvendigheden af klare, konsistente begrundelser ved opsigelse inden for overenskomstsystemet.