Ruling in Danish Crown case – and the latest news on green marketing

Ruling in Danish Crown case – and the latest news on green marketing

Vestre Landsret godkendte Danish Crowns generelle klimaudsagn, men underkendte mærket “klimakontrolleret gris” som vildledende. Forbrugerombudsmanden intensiverer håndhævelsen med påbud, politianmeldelser og skærpede dokumentationskrav, mens EU’s grønne påstande-direktiv rykker nærmere.

Vestre Landsret har afsagt dom i sagen om Danish Crowns brug af klimaudsagn. Retten fandt, at udsagnet om, at dansk gris er mere klimavenlig end man tror, er relativt og ikke vildledende for den gennemsnitlige forbruger. Derimod var betegnelsen “klimakontrolleret gris” vildledende, fordi et fremtrædende mærke på produkterne gav indtryk af en uafhængig miljømærkningsordning uden tilstrækkelig kvalitativ kontrol på markedsføringstidspunktet. En påstand om generelt forbud mod fremtidig brug af betegnelsen blev afvist som for bred. Sagen er behandlet i 1. instans ved landsretten af principielle grunde og kan ankes direkte til Højesteret. Se landsrettens pressemeddelelse hos domstolene her.

Dom fra Vestre Landsret i Danish Crown-sagen

Retten lagde vægt på forbrugerundersøgelser, der viste, at forbrugerne kender til kødproduktionens klimaaftryk. Derfor udgjorde det generelle udsagn ikke en specifik miljøpåstand, der krævede detaljeret dokumentation for klimaeffekten. Udsagnets relative karakter var tilstrækkeligt underbygget.

For “klimakontrolleret gris” nåede retten modsætningsvis, at mærkningen gav en urigtig forventning om ekstern kontrol på niveau med autoriserede miljømærker. Manglende dokumentation for en sådan ordning betød, at betegnelsen var egnet til markant at forvride forbrugerens beslutningsgrundlag og dermed i strid med markedsføringsloven § 5.

Skærpet håndhævelse hos Forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudsmanden ser stigende aktivitet på området. I 2023 modtog myndigheden 146 klager over miljø- og bæredygtighedspåstande. 54 sager førte til påbud eller vejledning, og fire blev politianmeldt, i forlængelse af den tidligere varslede håndhævelseslinje.

I nyere praksis er der blandt andet sket politianmeldelse for vildledende påstande om genanvendt havplast og for markedsføring som “certificeret miljøvenlig”. En virksomhed accepterede en administrativ bøde på 125.000 kr. for vildledende brug af Svanemærket i markedsføring af brændeovne. Læs mere hos Forbrugerombudsmanden her, her og her.

Dokumentationskrav og EU-udvikling

Myndigheden har understreget, at det ikke er nok blot at sandsynliggøre en klimaeffekt. For CO2-kompensation ved skovbevaringsprojekter kræves dokumentation for, at afskovning faktisk ville være sket uden projektet (additionalitet). Mangler dette, vil udsagn som “CO2-kompensation” typisk være vildledende. Se udtalelsen her.

Forbrugerombudsmanden opdaterer samtidig sin hurtigguide til virksomheder, som forventes at indeholde praktiske eksempler på lovlige og ulovlige udsagn. På EU-plan skrider arbejdet med et direktiv om grønne påstande frem, hvilket vil påvirke kravene til dokumentation og klarhed i grøn markedsføring på tværs af medlemsstater.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.