Nye pligter for samleklientbankkonti
Fra 1. januar 2026 skal advokater, der anvender samleklientbankkonto, stille klienters identifikationsoplysninger og tilhørende kontroldokumenter til rådighed for deres pengeinstitut. Kravet følger af den nye bestemmelse i hvidvasklovens § 38 b og gælder også, når den konkrete sag ellers ikke var omfattet af hvidvaskreglerne.
Pligten forudsætter, at advokatvirksomheder har opdaterede kundekendskabsprocedurer, kan indhente og vedligeholde legitimationsdata og har klare processer for udlevering. Deling af personoplysninger skal ske med lovhjemmel og i overensstemmelse med GDPR, herunder principper om dataminimering, opbevaringspligt og informationspligt over for klienter.
Implementering og støtte
Advokatrådet har offentliggjort en vejledning, og Advokatsamfundet afholder fire gratis orienteringsmøder om de nye krav. Møderne kan ikke medregnes som obligatorisk efteruddannelse, da de ikke opfylder efteruddannelsesbekendtgørelsens krav til sammenhængende lektioner.
Praktisk anbefales det at kortlægge klienter med midler på samleklientbankkonto, opdatere politikker og klientbreve, fastlægge interne roller og frister for udlevering til banken samt sikre dokumentation for reelle ejere og identitet. En tidlig implementeringsplan mindsker driftsrisiko og sikrer rettidig efterlevelse.