En ny Højesteretsdom gør planlagt fertilitetsbehandling til et risikoområde: Selvom behandlingen ikke er påbegyndt, kan en opsigelse udløse beskyttelse efter ligebehandlingslovens § 4 og koste seks måneders løn i godtgørelse. Dette ændrer fundamentalt risikovurderingen ved opsigelser, når en medarbejder har informeret om kommende fertilitetsbehandling.
Hvad betyder dette for din virksomhed?
Virksomheder skal nu overveje dokumentation før beslutning: Notér saglige, driftsmæssige grunde, lav beslutningslog og tidslinje, og kommunicér en klar, samtidig begrundelse. Overvej alternativer til opsigelse, fx omplacering, og undgå unødigt hastværk, hvis der netop er oplyst om planlagt behandling. Intern HR og advokatbistand bør involveres tidligt, da bevisbyrden kan skifte.
Sagens kerne og Højesterets resultat
Medarbejderen oplyste i juni 2020, at hun skulle starte behandling i august. Efter ferie blev hun afskediget i juli uden skriftlig begrundelse. Højesteret fastslog, at § 9 ikke fandt anvendelse, fordi fertilitetsbehandling først anses påbegyndt ved medicinsk initiering; her ville indtagelse af Provera den 5. august markere start. Alligevel var afskedigelsen i strid med § 4.
Retligt afgrænsede Højesteret § 9 til graviditet og forsøg via kunstig befrugtning, når behandlingen er sat i gang. Samtidig udvidede dommen rækkevidden af § 4 i denne kontekst: den tidsmæssige nærhed mellem oplysningen og opsigelsen skabte en formodning om kønsdiskrimination, som arbejdsgiveren ikke afkræftede med objektive forhold.
Hvad betyder det i praksis? Når medarbejderen har fremlagt faktiske omstændigheder, der peger mod forskelsbehandling, flytter bevisbyrden. Arbejdsgivere bør derfor planlægge processer, der kan dokumentere legitimt formål og proportionalitet. Godtgørelsen blev fastsat til 150.000 kr. svarende til cirka seks måneders løn efter § 14.
Bemærk, at § 9 også beskytter fravær og ændringsanmodninger efter barselsloven, herunder barselslovens §§ 6–14 a, 23 b og 23 c. Planlagte forløb er altså ikke omfattet af § 9, men opsigelser tæt på en oplysning om planlagt behandling vil fremover blive testet strengt efter § 4.