Varemærke stiftet ved brug

Varemærke stiftet ved brug

Sø- og Handelsretten fastslog, at varemærkeret kan stiftes ved ibrugtagning af et dåsedesign. Et forveksleligt get up på konkurrerende sodavand krænkede både varemærkeloven og markedsføringsloven. Afgørelsen tydeliggør krav til særpræg, indarbejdelse og helhedsindtryk i bevisvurderingen.

Sø- og Handelsretten fandt, at sagsøgerne ved ibrugtagning i Danmark havde opnået varemærkeret til udstyret på deres sodavandsdåser. De sagsøgtes anvendelse af et forveksleligt udstyr udgjorde krænkelse efter både varemærkeloven og markedsføringsloven, da helhedsindtrykket skabte risiko for forveksling i omsætningskredsen.

Dommen understreger, at uregistrerede kendetegn kan beskyttes, hvis udstyret har særpræg og er indarbejdet gennem markedsføring og salg. Vurderingen beror på dokumentation for kendskab i markedet, udstyrselementernes særpræg og graden af lighed mellem produkterne. Afgørelsen skærper kravet til lookalike-emballage.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.