Varemærket ”Aladdin”

Varemærket ”Aladdin”

Sø- og Handelsretten fastslår, at salg af chokoladeæsker under betegnelsen Aladdin krænker TOMS’ rettigheder. Retten udstedte forbud og påbud og tilkendte 20.000 kr. i vederlag efter varemærkeloven og markedsføringsloven. Afgørelsen skærper kravene til due diligence ved produktnavne.

Sø- og Handelsretten har fastslået, at salg af chokoladeæsker i Danmark under betegnelsen Aladdin udgjorde en krænkelse af rettigheder efter varemærkeloven og markedsføringsloven. Retten udstedte forbud og påbud og tilkendte et vederlag på 20.000 kr. til rettighedshaveren. Afgørelsen illustrerer, at anvendelse af et identisk eller nært beslægtet kendetegn på beslægtede varer kan udløse indgriben, når der foreligger risiko for forveksling eller utilbørlig udnyttelse af et bestående kendetegn.

Virksomheder bør gennemføre rettighedssøgninger og juridisk vurdering, før produktnavne og emballager lanceres, og sikre dokumentation for egen udvikling og adskillelse i markedet. Dommen bidrager til retspraksis om samspillet mellem varemærkeregler og markedsføringsret i fødevaresektoren. Den fulde dom kan læses i Sø- og Handelsrettens domsoversigt.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.