To forsikringsmedarbejdere blev urimeligt bortvist efter positive narkotikatests for kokain, fordi arbejdsgiverens rusmiddelpolitik var uklar. En opmand i faglig voldgift fandt, at bortvisning kræver tydelige regler eller væsentlig påvirkning af arbejdet. En ordinær opsigelse var derimod sagligt begrundet, og medarbejderne fik derfor løn i opsigelsesperioden, men ingen godtgørelse for usaglig afskedigelse.
Faktisk lagde opmanden vægt på, at medarbejderne ikke var synligt påvirkede på testtidspunktet, og at de blev sat til at arbejde, indtil testen blev gennemført. Politikken brugte begrebet “påvirket” uden nærmere definition, og kunne ikke læses som en klar nultolerance over for spor af rusmidler uden for arbejdstid.
Retligt udgangspunkt
Arbejdsgiveren kan som led i ledelsesretten fastsætte adfærdsregler, hvis de forfølger et sagligt formål og er proportionale. Sanktioner forudsætter, at reglerne er klare og forudsigelige; uklarhed går som udgangspunkt ud over den, der har formuleret reglerne.
Bortvisning forudsætter væsentlig misligholdelse, mens en opsigelse kan være saglig ved mindre alvorlige forhold, herunder tillidsbrud eller adfærd, der skaber risiko for virksomhedens interesser. En utydelig rusmiddelpolitik kan derfor ikke alene bære en bortvisning, men kan godt understøtte en saglig opsigelse.
Opmandens vurdering
Opmanden lagde til grund, at brugen af kokain fandt sted i weekenden, og at medarbejderne ikke var synligt påvirkede om mandagen. Manglen på dokumenterbar påvirkning af arbejdsindsatsen og den uklare formulering af politikken gjorde, at arbejdsgiveren ikke havde løftet beviset for væsentlig misligholdelse.
Derimod var det sagligt at opsige medarbejderne, bl.a. fordi indtag af euforiserende stoffer kort før arbejdstid kunne kompromittere tillid og sikkerhed. Konsekvensen blev derfor løn i opsigelsesperioden, men ingen godtgørelse, da opsigelserne var sagligt begrundet.
Praktiske konsekvenser
Afgørelsen illustrerer, at en effektiv rusmiddelpolitik skal være utvetydig, definere “påvirket”, afgrænse anvendelsesområdet (fx spor i kroppen uden for arbejdstid) og beskrive sanktionsniveauer. Klare procedurer for test, dokumentation og proportional reaktion er centrale.
For at reducere tvister bør arbejdsgivere sikre løbende information, træning og ensartet håndhævelse samt overvejelse af sikkerhedskritiske funktioner, hvor strengere standarder kan være nødvendige. Følgende elementer bør overvejes:
- Tydelig nultoleranceformulering eller gradueret model med definerede tærskler.
- Præcis definition af påvirkethed, testmetoder, tidsvinduer og beviskrav.
- Skalerede sanktioner fra advarsel til opsigelse og bortvisning, koblet til påvirkning og funktion.
- Dokumenterede procedurer for midlertidig hjemsendelse og vurdering af drifts- og sikkerhedshensyn.