Må man spørge om alder ved jobsøgning? Reglerne er klare
Arbejdsgivere må ikke længere kræve ansøgeres alder ved rekruttering. Undtagelser gælder kun ved saglige, nødvendige og proportionale formål, fx ungarbejdere eller positiv særbehandling. Ulovlige krav kan udløse bøde, og aldersfravalg kan give godtgørelse.

Arbejdsgivere må som udgangspunkt ikke længere kræve oplysninger om en ansøgers alder i rekrutteringsprocessen. Forbuddet er indsat i forskelsbehandlingsloven, der i forvejen forbyder aldersdiskrimination, og hænger sammen med trepartens fokus på at mobilisere flere seniorer. Se lovteksten her: forskelsbehandlingsloven.

Undtagelser og praktiske greb

Oplysning om alder kan kun indhentes, når det har et sagligt formål og er nødvendigt og proportionelt, fx ved ansættelse af ungarbejdere eller ved lovlig positiv særbehandling af ældre ansøgere. Dokumentér vurderingen og begræns adgang til data.

Arbejdsgivere kan fortsat anmode om eksamensbeviser og lignende, selv om dokumenterne indirekte kan indikere alder. HR-systemer og ansøgningsskemaer bør opdateres, så felter om fødselsdato og aldersoplysninger fjernes.

Sanktioner og håndhævelse

Krav om alder uden saglig begrundelse kan udløse bøde. Bliver en ansøger fravalgt på grund af alder, kan der tilkendes godtgørelse for forskelsbehandling. Der gælder lempede bevisbyrderegler, når der foreligger faktiske omstændigheder, der peger på diskrimination.

Ansøgere kan klage til Ligebehandlingsnævnet eller anlægge sag ved domstolene. Virksomheder bør derfor sikre intern compliance, uddanne rekrutterende ledere og etablere klare procedurer for lovlig indhentning og håndtering af rekrutteringsdata.

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.