Hvornår må du afskedige en medarbejder efter sygdom, hvis 120-dagesreglen er aftalt?

Hvornår må du afskedige en medarbejder efter sygdom, hvis 120-dagesreglen er aftalt?

Østre Landsret slår fast, at en funktionær kan opsiges efter arbejdsdagens ophør på sygedag nr. 120, hvis 120-dagesklausulen er aftalt. Afgørelsen nuancerer praksis og skærper kravene til dokumentation af sygedage, arbejdstidens afslutning og hensynet til handicap.

Østre Landsret har fastslået, at en funktionær kan opsiges efter arbejdsdagens ophør på sygedag nummer 120, hvis 120-dagesklausulen er aftalt. Afgørelsen nuancerer antagelsen om, at arbejdsgiver først kan opsige på dag 121, men understreger samtidig de skrappe betingelser for at anvende reglen.

Retsgrundlag og betingelser

Efter funktionærlovens § 5, stk. 2, kan parterne aftale, at funktionæren kan opsiges med en måneds varsel til fratræden ved en måneds udgang, når der i en 12-måneders periode er udbetalt løn under sygdom i 120 dage. Opsigelsen skal ske i nær tilknytning til udløbet af de 120 dage, og funktionæren skal være syg på opsigelsestidspunktet.

Bestemmelsen er en undtagelse til de almindelige opsigelsesregler og forudsætter præcis opgørelse af sygedage med løn samt klar dokumentation for tidspunktet for opsigelsen.

Sagens kerne og landsrettens vurdering

I den konkrete sag var 120-dagesklausulen aftalt. Arbejdsgiver sendte opsigelsen kl. 16.41 på dag 120; brevet blev leveret i medarbejderens postkasse dagen efter. Spørgsmålet var, om opsigelsen var givet for tidligt, og hvornår dag 120 kunne anses for udløbet.

Landsretten lagde vægt på medarbejderens normale arbejdstid (kl. 8.30–15.00). Midlertidigt overarbejde ændrede ikke den normale arbejdstid. Da opsigelsen blev afsendt efter arbejdsdagens ophør, fandt retten, at betingelsen om udløb af dag 120 var opfyldt, uanset at brevet først blev leveret dagen efter.

Praktiske konsekvenser

Afgørelsen åbner for opsigelse på dag 120 efter endt arbejdstid, men skærper behovet for sikker dokumentation: opgørelse af 120 lønnet sygedage, medarbejderens sygdom på tidspunktet samt arbejdets normale sluttid. Hvor arbejdstiden er fleksibel, ved jobløn eller ved skiftende vagter, kan udløbstidspunktet være usikkert.

Arbejdsgivere bør derfor sikre klar registrering af arbejdstider og afsendelsestidspunkt samt vurdere, om dele af fraværet kan være handicaprelateret. I sådanne tilfælde gælder forskelsbehandlingsloven og kravet om rimelig tilpasning, hvilket kan begrænse adgangen til at anvende 120-dagesreglen. Ved tvivl kan det være risikominimerende at afvente dag 121.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.