Johan Gustav Dein
Emilie Louise Børsch
Vestre Landsret fastslog, at en opsagt forsikringsmægler lovligt kunne kontakte tidligere kundekredse, efter en kundeklausul var udløbet. De efterfølgende kundeskift til en konkurrent udgjorde hverken overtrædelse af forretningshemmeligheder eller markedsføringsregler.
Landsrettens præmisser
Medarbejderen genoptog salg til landbrug kort efter klausulophør og kom i dialog med flere virksomheder, han kendte fra ansættelsen. Retten lagde vægt på, at kontakten kunne forklares ved almindeligt branchekendskab og personlige relationer, ikke ved utilbørlig udnyttelse af information.
Kundelisten var så detaljeret, at den i sig selv kunne være en forretningshemmelighed. Men virksomheden løftede ikke bevisbyrden for, at den var blevet misbrugt. At flere kunder skiftede leverandør var ikke tilstrækkeligt uden konkrete beviser for uretmæssig anvendelse.
Praktiske konsekvenser
Fratrådte medarbejdere må, når klausuler er udløbet, i vidt omfang anvende deres generelle erfaring. Vil virksomheder beskytte specifik viden om kunder, kræver det klare kunde- og/eller konkurrenceklausuler og en målrettet håndhævelsesstrategi.
I tvister om forretningshemmeligheder og markedsføringsloven er beviskravene høje: Der skal påvises faktisk misbrug, ikke blot besiddelse af information eller tab af kunder. Sagen skærper fokus på dokumentation og proportional kontraktregulering.