Regeringens lovprogram 2024/2025 i et ansættelses- og arbejdsretligt perspektiv

Regeringens lovprogram 2024/2025 i et ansættelses- og arbejdsretligt perspektiv

Lovprogrammet skærper kravet til kønsbalance i børsnoterede selskaber, styrker Arbejdstilsynets beføjelser på byggepladser og udvider RUT-krav mod illegal arbejdskraft. Samtidig forenkles sygedagpenge og ligestillingsindberetninger, og nye regler om arbejdstid på indre vandveje gennemføres.

Regeringens lovprogram for 2024/2025 samler en række forslag med direkte betydning for arbejdsgivere, HR og compliance-funktioner. Tyngden ligger på ligestilling i ledelse, styrket arbejdsmiljøtilsyn, bekæmpelse af illegal arbejdskraft samt justeringer i beskæftigelses- og sygedagpengesystemet.

Ligestilling og ledelse

Kønsbalancedirektivet foreslås fuldt implementeret, så store børsnoterede selskaber skal sikre mindst 40 procent af det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan. Reglerne skal afstemmes med de eksisterende danske måltal- og politikregler.

For den offentlige sektor lægges der op til enklere indberetningskrav: en bagatelgrænse for pligten til at opstille måltal, ændring af indberetningsperioden til hvert andet år og afskaffelse af ligestillingsredegørelsen. Selskaber og myndigheder bør tidligt kortlægge nuværende kønssammensætning, måltal og datagrundlag.

Arbejdsmiljø og tilsyn

Arbejdstilsynet foreslås tillagt hjemmel til entreprenørstop på byggepladser ved gentagne grove overtrædelser, og arbejdsmiljøcertifikatordningen foreslås nedlagt. Samtidig præciseres oplysningspligt og indsigt efter databeskyttelsesreglerne, og der gives adgang til direkte kommunikation til ansatte om arbejdsmiljø.

Arbejdsskadesikringsloven justeres bl.a. om fastsættelse af årsløn, og der foreslås procesændringer for visse sager i Arbejdsretten. Virksomheder bør gennemgå sikkerhedsledelse, leverandørstyring og GDPR-compliance, herunder dokumentation og informationsflow til medarbejdere.

Arbejdsmarked, ophold og arbejdstid

Bekæmpelse af illegal arbejdskraft styrkes via krav om legitimation og udvidede RUT-oplysninger, herunder kopi af tjenesteydelsesaftale, ansættelseskontrakter og arbejdstilladelser. Derudover foreslås mindstekrav til boligforhold ved arbejdsgiverstilbudt indkvartering.

En ny arbejdspligt på op til 37 timer ugentligt indføres for borgere, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskrav, mens sygedagpengesystemet forenkles. Der oprettes et nationalt Arbejdsmarkedsråd, der erstatter 11 eksisterende råd. Endelig implementeres direktivet om arbejdstid for mobile arbejdstagere på indre vandveje. Arbejdsgivere bør planlægge for implementering, processer og kontraktuelle tilpasninger i god tid.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.