Diskrimination på skoleskemaet

Diskrimination på skoleskemaet

EU-Domstolen underkender et løntillæg, som kun fastansatte lærere kunne opnå. Når arbejdsopgaver og adgangskrav er sammenlignelige, kan ansættelsesform ikke begrunde ringere vilkår. Arbejdsgivere bør sikre saglige kriterier i løn- og personaleordninger.

EU-Domstolen fastslår, at tidsbegrænsede lærere på en spansk skole havde krav på samme adgang til et månedligt kvalifikationstillæg som fastansatte, når arbejdet og adgangskravene var sammenlignelige. En forskel, der alene beror på ansættelsesform, udgør ikke en objektiv begrundelse for ringere lønvilkår.

Retsgrundlaget er princippet om ligebehandling af tidsbegrænset ansatte i EU, som kræver, at eventuelle forskelle hviler på objektive forhold som arbejdsopgaver, ansvar eller dokumenterede driftsbehov. Skolens henvisning til lavere ansættelseskrav for tidsbegrænsede eller risikoen for omvendt forskelsbehandling kunne ikke bære bevisbyrden.

Konsekvenser for arbejdsgivere

Arbejdsgivere bør gennemgå lønpolitikker, tillægskriterier og personalegoder for at sikre, at adgang ikke knyttes til ansættelsesform, men til saglige kriterier såsom kvalifikationer, performance eller anciennitet. Kræver ordningen fem års anciennitet, skal tidsbegrænsede kunne opfylde kravet på lige vilkår.

I dansk ret afspejles kravene i lov om tidsbegrænset ansættelse. Overtrædelser kan føre til krav om efterbetaling og godtgørelse. En dokumenteret, objektiv begrundelse samt ensartede kriterier på tværs af kontrakttyper mindsker risikoen for tvister.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.